Jesus bliver
Kristus |
|
Har Jesus
opfattet sig selv som Messias? Det er et godt spørgsmål. Jeg mener selvfølgelig ikke, at det er umuligt, men jeg finder det ikke sandsynligt. |
|
I
Guds rige er der ikke brug for Messias Derfor skal I bede således, siger Jesus, Matth 6, v. 9-10: Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, Komme dit rige, ske din vilje, som i himlen således også på jorden. Efter at Johannes var blevet sat i fængsel, kom Jesus til Galilæa og prædikede Guds evangelium og sagde: Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet, Mark 1, v. 14-15. Jesus siger til farisæerne: Hvis det er ved Guds ånd, at jeg driver dæmonerne ud, så er Guds rige jo kommet til jer, Matth 12, v. 28. Jesus siger til farisæerne: Guds rige er midt iblandt jer, Luk 17, v. 21. Guds rige er Guds kongeherredømme. Guds rige er dér, hvor Gud er konge. Der er ikke brug for andre konger eller messiaser. Jesus går ind for ikke-vold Jesus protesterer imod at blive kaldt Messias Forskellige
Jesus-ord kan vanskeligt forliges med forestillingen om Messias |
|
Overvejelser. Messias/Kristus i forbindelse med Jesus er udtryk for en bekendelse. Vi har f. eks. ikke et egentlig Jesus-ord: "Jeg er Messias" eller "Jeg er Kristus". Kun som svar og forklaringer, Mark 14, v. 61 Messias/Kristus harmonerer kun vanskeligt med det, vi kender til Jesu forkyndelse. Opfattelsen af Jesus som Kristus kender vi først
hos Paulus (20 år efter Jesu død): "forkyndelsen af
evangeliet om Kristus", 1. Thess 3, v. 2. Paulus kender også
Guds rige: han (Gud) der kalder jer til sit rige og sin herlighed, 1.
Thess. 2, v. 12. Den opstandne Jesus, Luk 24, v. 44, siger: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne. Apg. 1, v.6: Disciplene siger til den opstandne Jesus:
Herre er det nu, du vil genoprette Riget for Israel. Efterhånden som Guds riges komme trækker ud, bliver de kristnes forventninger koncentreret om Jesus og hans betydning. Jesus bliver Kristus, og Guds rige og rigets komme knyttes til hans person; det var jo også ham, der satte det hele i gang. Netop Jesu opstandelse gør en forskel. Jesus er ikke "død og borte", som man siger. Han er der, og alligevel er han der ikke - for tiden. Men de kristne venter, at han får ret, at han kommer til at triumfere. Hans såkaldte "genkomst" hans parusia er en slags triumftog i stil med den romerske kejsers triumftog gennem sit land. Og udtrykkene Profeten, Menneskesønnen og Kristus
glider ind i beretningen om Jesus, han liv og død og opstandelse.
Man har ikke gjort så meget for at harmonisere det hele. Kristus er en bekendelse. Ikke noget Jesus har brugt
om sig selv. I det hele
taget tror jeg ikke, at man med Guds rige skal hæfte sig så
meget ved ordet "rige". Det ord er efter min mening lidt overflødigt.
Hvis ikke man kan erstatte udtrykket "Guds rige" med "Gud"
eller "Gud selv", så mener jeg, at man har et problem.
Det samme gælder udtryk som "Guds søn", "Guds
ånd" og "Guds finger", osv. Disse betegnelser har
mere at gøre med den eller de historier, man vil fortælle. |
|
Tilbage Forsiden |