Kristologi på
vejen Lige ud af landevejen |
||
Kristus Første gang, vi møder betegnelsen Kristus om Jesus, er i Paulus 1. brev til Thessalonikerne. For det meste betegnes Jesus som Herre (Kyrios). Det er også indholdet af den ældste kristne trosbekendelse:"bekende: Jesus Kristus er Herre" (Fil. 2,11). Betegnelsen Kristus bruges nærmest som et navn. Kristus/Messias skal formodentlig sikre forbindelsen til skrifterne. Jesus er opfyldelsen af Bibelens forudsigelser. Jeg gætter på, at det er Paulus, der har fundet på at kalde Jesus Kristus. Jeg anser det for helt usandsynligt, at Jesus selv har anset sig for Messias eller Kristus - tværtimod. Men det er nu allerede i 1. Thess Jesus som Guds søn og Herre, der betyder noget. Senere bliver Jesus opfattet som Gud selv, f.eks. Johs ev, hvor den såkaldte vantro Thomas tiltalte den opstandne Jesus : "Min Herre og min Gud", 20,28. Jesus var et rigtigt menneske, som gjorde syge raske, fortalte om Guds rige, og om at være rede til at møde Gud. Han døde efter at han var dømt til døden på et kors af den romerske besættelsesmagt for forstyrrelse af den offentlige orden. Efter sin død blev han set af mange. Man mente, han var opstået fra de døde. Og at det var Gud selv, som på den måde havde givet Jesus oprejsning: Jesus er opfyldelsen af bibelens forudsigelser og altså bestemt af Gud til at frelse verden. Af alle de mange titler, som i bibelen og traditionen bruges om den kommende frelser, bliver det snart "Herren - Guds søn og altså Kristus/Messias", som kommer til at stå i forgrunden. Også "Menneskesønnen" får betydning. Men Kristus, som for mig at se nærmest bliver et navn på Jesus - hans kendetegn, bliver også det ord, man anvender, når man vil forsøge at finde ud af, hvem Jesus var, og hvad vi skal mene om ham. Det hedder kristologi. |
Jesus
bliver Guds søn Hvornår bliver Jesus egenlig Guds søn? Har han været det fra tidernes morgen? Blev han Guds søn, da han blev født (inkarnationen, se Johs ev 1,14)? Blev han Guds søn da han blev døbt af Johannes i Jordanfloden: "Du er min elskede søn, Mark 1,11? Disse spørgsmål synes jeg, man skal overlade til de teologiske specialister. Imens kan vi så overveje, om Jesus var klar over, at han var Guds søn. Og hvornår blev disciplene klar over det? Guds søn kender vi fra bibelen (GT) som Israels
konge, se Salme 2 og 110. Jeg støtter mig til Gad o. "Guds
søn" og "tronbestigelse". |
|
Kristologi
Kristologi handler om, hvem Jesus er. Han er et rigtigt menneske og han er Gud selv. Hvordan skal det nu forstås? Og kan man egentlig forstå det? I den
først tid gik det nogenlunde med at enes om, hvordan man skulle
opfatte Jesus Kristus. Man havde jo Paulus og evangelierne. Men efter
at de var væk - uden at Jesus var kommet igen - så opstod
der uenighed om, hvordan det egentlig var med Jesus og hvad man skulle
tro - på. Som så mange
gange før og siden lykkedes det ikke af fjerne uenigheden. Har
Guds Søn samme væsen som Faderen eller lignende. Er han sand
Gud, virkelig 100% Gud eller ej? Men det værste er, at man ikke
har fået slået fast at han blev sandt menneske, altså
et rigtigt menneske. Jeg tror, at det skyldtes, at det ikke var noget
egentlig problem - dengang.
|
Men har Jesus opfattet sig selv som Guds søn og
Israels længe ventede konge, som skulle holde dom og skaffe de retfærdige
ret. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen med, hvad jeg ellers læser i Det nye Testamente. Derfor anser jeg det for mest sandsynligt, at Jesus har forsøgt at undgå den slags fremhævelse af hans egen betydning og status. Først
og fremmest hans gentagne afvisning af at være Messias/Kristus.
Ikke tale om. Og Guds søn i betydning af kongen hænger uløselig
sammen med betegnelsen Kristus/Messias. Det er først langt senere,
længe efter hans død, at Guds søn bliver betegnelsen
for Gud selv. |
|
Først
med kirkemødet i Kalkedon 451 blev det på
et stormfuld møde - til tider ligefrem med slagsmål - vedtaget,
at Guds søn var virkelig Gud og virkelig menneske. |
Kristologi
på vejen
Vi ved altså med stor sandsynlighed, at Jesus var et rigtigt menneske, der levede o. 30 år ved vor tidsregnings begyndelse. Han døde på et kors, og adskillige mente at have set ham efter hans død. Som tiden gik blev man mere og mere overbevist om, at det var et tegn fra Gud om, at netop Jesus var opfyldelsen af bibelens og traditionens forudsigelser/løfter om endetidens frelser. Som tidligere nævnt ender det med, Jesus bliver sand gud, virkelig gud, samtidig med, at han stadig er virkelig menneske. Igennem kirkens historie har man gjort mange forsøg på at forklare, hvordan det kan lade sig gøre, at Jesus både er sand gud og sandt menneske. Jeg tror, at det er blevet vanskeligere idag - eller måske umuligt at bevise eller påvise ved hjælp af fornuft og videnskab. Derfor vil jeg gå en helt anden vej. Nemlig den vej, Jesus gik, da diciplene mødte ham. Den første dag i ugen, påskedagen, hvor graven var fundet tom og disciplene fik at vide, at Jesus var opstået, var ifølge lukasevangeliet (24,13) to af disciplene på vej væk fra Jerusalem til Emmaus. Og mens de gik og talte sammen om alt det, der var sket, kom Jesus selv og slog følge med dem. Men deres øjne holdtes til, så de ikke genkendte ham. Jeg kunne også have nævnt Paulus møde med Jesus på vejen til Damaskus. Og jeg kunne have nævnt Mathæusevangeliets beretning om de elleve disciple, som gik fra Jerusalem og til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne, 28,16. Men de to i Lukasevangeliet på vej til Emmaus er for mig at se de mest spændende. For de ligner os mest. Og deres situation ligner vores situation mest. Måske er det også derfor, at vi skal høre om dem. Vi er også på vej. Vi er måske på vej til kirke. Vi læser måske i vores bibel eller hører på andre eller diskuterer med dem. Måske er Jesus også på vej - samme vej som os. Men vi kan ikke se, at det er ham. Han er usynlig - lige som Gud er usynlig. Da de var ved målet for deres vandring, lod Jesus som om han ville gå videre. Men de holdt ham tilbage og sagde: Bliv hos os! Det er snart aften, og dagen er allerede gået på hæld, se DDS 773. Så gik han ind for at blive hos dem. Og mens han sad til bords sammen med dem, tog han brødet, velsignede og brød det og gav dem det. Da åbnedes deres øjne, og de genkendte ham; men så blev han usynlig for dem. De sagde til hinanden: Brændte vore hjerter ikke i os, mens han talte til os på vejen og åbnede skrifterne for os. Og de fortalte de andre, hvad der var sket på vejen, og hvordan de havde genkendt ham, da han brød brødet. Vi har her den virkelige Jesus, som var død og opstået. Vi har også den virkelige Gud, som både er synlig og ikke synlig. Det er nu umuligt at komme til Gud bag om og uden om Jesus. Han er Gud - for os. Men det er først med Johannesevangeliet, at det bliver klart: Johs ev lader Jesus sige: Den, der har set mig, har set Faderen, 14,9, og ingen kommer til Faderen uden ved mig, v. 6. Det er kristologi på vejen - disciplenes vej og vores vej. Måske er det ikke længere muligt at møde Jesus på vejen, som de gjorde det dengang. De var jo heller ikke klar over det. Men de genkendte ham, da han brød brødet! Jeg tror, at det er det nærmeste, man kan komme en forklaring på, at Jesus er sand Gud og sandt menneske. Jeg tvivler på, at det ved tankens hjælp er muligt at komme det ret meget nærmere. Men måske - og måske møder vi også ham selv. Men jeg tror ikke, at vi når at mærke efter naglemærkerne - som Thomas. Også han ligner os meget. Karl Erik Jensen. (Kilder:
Kirkehistorie af H.Holmquist og J. Nørregaard, København
1946 og Gads danske Bibel Leksikon, Gads forlag 1965) |
|