2. s. i advent - Matth 25,1-13 |
||
De sidste uger
før jul er en forventningens tid. Man venter på jul.
Børnene fordriver ventetiden med at lukke låger op på julekalenderen. Så kan de samtidig holde rede på datoerne, hvor længe, der er til jul. Og de følger med i fjernsynets kalenderudsendelser. Forældrene er i fuld gang med juleforberedelserne. For også denne gang vil man prøve på at være færdige i god tid. Også i kirken venter vi på, at det skal blive jul. Det er nemlig den vigtigste begivenhed i hele året i kirken, da Jesus kom til verden. Det hedder advent på latin, når noget kommer. Jesus kommer til verden. Så er det jul.
Det er noget vanskeligt noget. Og her er der mange, der kobler fra. Men at Jesus vil komme endnu engang, betyder vel næppe, at tømmermandens søn fra Nazareth kommer til live igen og begynder at samle disciple, og diskutere med farisæerne og de skriftkloge, osv. osv. Det ville alligevel ende galt igen. Nej, Jesu andet komme betyder, at Jesus får ret, at han får magten og æren, og at det gælder om for os at være rede, når det sker. Ellers kommer vi slet ikke med.
På samme måde har de 5 af brudepigerne i Jesu lignelse ikke sørget for at tage ekstra olie med, selv om de vidste, at de kunne komme til at vente. Og selv om de vidste, at der kunne blive brug for reservedunken. Nu gik det altså, som de havde kunnet vente, og som de 5 kloge piger også havde regnet med: At det trak ud, at de skulle vente længere end beregnet. Deres olie blev brugt op. Og de, der havde noget i reservedunken, kunne klare sig. Mens de andre må give op. Og se at skaffe ny forsyning. Men så var det for sent. De 10 piger venter på,
at brudgommen skal komme hjem for at fejre sit bryllup. |
||
Nu sker der så
det, at brudgommen lader vente på sig. Man har gættet på,
at det har taget usædvanlig lang tid for ham at blive enig med brudens
forældre om betalingen. Men langt om længe ankommer han til byen, og pigerne er parate til at følge ham hjem. Det vil sige de, der havde ekstra olie med. De andre ankommer efter nogen forsinkelse til brudgommens hus og prøver at komme ind. Men brudgommen svarer: Jeg kender jer ikke. For de var jo ikke med til at følge ham hjem. Jesus siger et andet sted i Det nye Testamente: Ikke enhver, der siger til mig: Herre, Herre, skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders vilje. Lige som på Jesu tid venter vi alle idag, at der skal komme en ny tid med bedre forhold på jorden. En ny verden uden misundelse og begær, uden ondskab og had, en verden uden krige og ulykker, og en verden uden sygdom og død. Vi mennesker udfolder store
anstrengelser for at overvinde vanskelighederne. |
||
Noget lignende
gælder de førstnævnte: Så længe de ikke kan
lave mennneksene om - og det er småt med resultater på det område
-så vil menneskene stadig fordærve verden. Og jo dygtigere de
bliver til at beherske de kræfter, der hersker i verden, desto dygtigere
bliver de også til at slippe disse kræfter løs til skade
for verden. Vi kristne tror da heller ikke, at menneskene kan skabe den ny verden, Det kan kun Han, der har skabt den gamle, nemlig Gud. At han så bruger mennesker til hjælp et langt stykke, er en anden sag. Og det er måske med til at give folk det indtryk, at vi kan selv. Men vi tror, at kun Gud kan gøre det. Og vi tror, at han vil det. Og det tror vi, fordi Jesus har sagt det. Og når det ikke er mennesker, der skaber den nye verden, så
kalder vi den heller ikke menneskers verden, men netop Guds verden eller
Guds rige og Himmeriget. Adventstiden skal minde os om, at vi skal leve vort liv i forventning
og håb til Gud. Og at vi frimodigt kan gøre de, fordi det
er til denne verden og dette liv, Gud kommer. I en af julens sange synger vi: Som han kom dengang, kommer han til os. Klokken slår |
||
Prædiken forsiden | ||