4. s. i advent B - Johs 3,25-36 |
||
Man rejser sig
ikke mere op for gamle koner eller gravide kvinder i bus eller tog. Hvorfor
i al verden skulle man det. Vi har jo ligestilling. Ligestilling mellem
mænd og kvinder, mellem voksne og børn.
Vi siger heller ikke De til ret mange mere. Plejehjemsbeboere bliver
kaldt ved fornavn og Ligestilling har været ledeordet siden. Ligestilling er også
en kristent begreb. Der er ikke Sådan står der i Bibelen. Og det har vi taget Men ligestilling i bibelsk og kristen forstand er kun en ligestilling mellem mennesker overfor Gud. Ikke mellem Gud og mennesker imellem. Dér sætter Gud grænsen. Ligestillingsbegrebet har bemægtiget vore sjæle så meget, at også Gud er forsvundet for mange mennesker. Det anses for nedværdigende at skulle leve under en højere autoritet end sig selv. Og ganske langsomt har den nye åndelighed sneget sig ind i i hvert
fald i den vestlige Vi er lige så gode som Gud til at forvalte vort Nej, ingen skal bøje sig i støvet for nogen. Vi vil selv stjæle billedet. Vi vil selv på forsiden. At menneskesyn og samfundssyn langsomt vil ændre sig, kan der ikke
være tvivl om. Han kalder sig selv for brudgommens ven, der skal hente og føre
bruden til brudgommen. Johannes ved, at efter Guds søns komme og hans dåb ved Johannes
i Jordanfloden, skal Med Johannes Døber,
Skt. Hans, som han også kaldes, indvarsles en ny tid i menneskehedens
historie. Og når den nye tid, nådens tid, er kommet, er Johannes'
virke forbi. |
||
Han bruger selv
et bryllupsbillede om den nye tid, som er glædens, tilgivelsens og
festens tid. Brudgommen er i Johannes' billede Kristus. Bruden, som Johannes
skal føre til Kristus er menigheden, folket, som tror på Kristus
som Guds søn. Kristus kommer fra Gud til mennesket, fordi mennesket vil tilbede sig selv og ikke Gud. Derfor kommer Kristus for at forene Gud med mennesket, så mennesket igen af hjertet vil tilbede og lovprise Gud og give ham æren. Nu er Kristus kommet og Johannes Døbers gerning forlængst til ende. Nu er det december måned, hvor meget er anderledes end i alle andre måneder af året. Der er et underligt røre blandt mennesker i denne tid. Og spørger man, hvad det betyder, vil alle svare: Det er snart jul. Mange har travlt med juleforbe- redelser. Mange af os farter forvildet omkring for at finde netop den gave, som lille Peter ønsker sig, men som allerede er udsolgt, og vi må finde på noget andet. Og det hele bliver så hektisk. Og småkagerne skal bages, og hvis det ikke nås, er det også lige meget. og dobbelt så mange som sidste år bliver ekstra urolige over, at de ikke har råd til lidt ekstra julegodter at forsøde juleaften med. Midt i alle juleforberedelserne, midt i julekalender med Nissebanden og de andre nisser, i julekortskrivningen til dem, man ikke har set i årets løb, da lyder adventsrøsten til os, som er samlet i kirke her, røsten fra Johannes: Jeg er ikke Kristus. Når vi det? Når vi det, inden det er for sent, inden det
sidste lys på juletræet er slukket, og den sidste gave pakket
op, når vi det midt i alle vore bekymringer om at fejre jul, - når
vi at træde til side, bøje os i julestøvet for at
give julens konge plads i vor sjæl og hjerte. Er der plads til ham. Lader
vi ham stjæle billedet, vil julens forventning og glæde ikke
være
spildt for nogen af os! Amen. |
||
Forsiden Prædiken | ||