Nytårsdag B - Matth 6,5-13 |
||
Et nyt år
begynder - og engang for længe siden, har nogle bestemt, at vi skal
begynde det med det sted hos Mattæus, hvor Jesus taler til disciplene om det at bede og lærer dem Fadervor - den bøn, som følger et menneske fra vugge til grav. Jesus begynder med at sige noget om, hvordan man beder. Man gør det ikke ved at stille sig op og vise sin beden frem for andre, men ved at være stille med sig selv - "gå ind i dit kammer og luk din dør - ". I dag er det nu nok også kun i visse ret afgrænsede kredse,
at man viser sin beden frem. Problemet er snarere, at vi ikke længere
sørger for at have et Men når vi ikke sørger for at have et stilhedens rum - og
det er selvfølgelig mere et indvendigt, sjæleligt rum, jeg
tænker på, end det er et H.C. Andersens ord om Kay i Snedronningen er i høj grad aktuelle
også i dag. - Og det er jo en meget præcis
karakteristik af vores tid. Vi har glemt Fadervor og husker kun den store
tabel. Det vil sige, vi har glemt hjertets |
||
Måske kan
vi, som Kay, nu og da gribe os selv i at ønske at hægte vores
lille slæde af hele den imponerende videnskab og tekniks store slæde,
der muliggør stadig flere overskridelser af grænser, vi før i tiden troede, var uoverskridelige, men vi kan ikke komme løs. Og det går vel også som i Sneedronningen, hvor Kay for hvert af Sneedronningens kys glemte alt andet end de vidtstrakte riger og herligheder, der åbnede sig for ham i hendes følgeskab. Vi har måske også fået for mange af forstandens kolde
kys, så vi har glemt at spørge til, hvordan vi egentlig har
med det alt sammen, hvad det egentlig er, vort hjerte vil. Og i stedet
for fortaber os i forundring over, hvad der Men her på nytårsdag bliver vi vist hen til bønnen.
Bønnen skal være fortegnet for det år, vi går
i møde. I bønnen standser man op, og går væk Og i bønnen lytter man også udad - ud mod det, der er større end alt det store, vi har fået stablet på benene. Det, som endda er større og bagved bjergene, havene, skovene - himlene. Og har man tålmodighed, kommer der også et svar derudefra, hvor vi ikke ved. Ikke et direkte svar måske. Men svar i form af en eller anden tryghedsfornemmelse, en følelse af at det tyngende er mindre tyngende. At man har fået noget lagt over i en større hånd end ens egen. Måske. Ja, det er meget godt, vil de fleste måske sige, men da jeg ikke
tror på, at der er nogen eller noget til, som man kan bede til,
er det meningsløst at bede. Dertil er kun at sige: Prøv
alligevel! Prøv i det stille indre rum at give ord til hjertets
bekymringer og sorger, længsler og ønsker. Prøv, og
se om der ikke deri skulle være en lettelse at finde. Måske
næppe mærkbar til I teksten her henvises vi ikke
bare til bønnen i almindelighed, men til Fadervor. Og allerede
i de første ord er der sagt noget om, at magten bag |
||
Og spørgsmålet
melder sig, som jeg sagde før, straks: Jamen, er denne gode adresse
andet end ønsketænkning? Man kan sige uanset ja eller nej,
så Og, kan man sige: Gives der for alvor, når man gennemtænker det, noget andet, der kunne være magten bag verden? Og tilsvarende: Det at bønnen er til som en mulighed, det er allerede i sig selv en bøn om, at verden må være sådan, at denne bøn hører med til den. At bønnen så at sige allerede er opfyldt, ved at den er mulig. At ordene er en del af universets rum. Som sagt følger Fadervor os fra vugge til grav. Det bliver bedt
ved den lilles vugge og ved den gamle sidste leje. Når et barn bliver
døbt, når en Derfor skulle vi også bruge det til det, det også er skabt
til: Daglig øvelse. Når hjertet ikke er fuldt - det kan det
ikke altid være - og munden Så der er god mening
i at begynde et nyt år, hvad enten vi imødeser det med bekymring
eller forventning eller begge dele, begynde det med Fadervor og håbe
på, at det må få den betydning for os, som det kan have:
At være det daglige brød for hver dag i det kommende år.
Amen |
||
Forsiden Prædiken | ||