Jagten på den historiske Jesus |
||
Historisk Man taler om jagten
på den historiske Jesus, eller jagterne. For der er åbenbart
mindst tre jagter. TEPs kommentar: I
begge jagter finder man noget, man selv kan bruge, i stoffet selv: 3. den tredie jagt:at placere Jesus i sin jødiske kontekst; Jesus er en profet med en apokalyptisk verdensforståelse. Vi står nu midt i den 3. jagt på den historiske Jesus med metodepluralisme, altså forskellige metoder. TEP inddeler den i 2 grupper: Det mest solide: Den sociologiske Jesusforskning (1960erne, marxisme) med Gerd Theissen (1977): Jesusbevægelsen. Gerd Theissen og Annette Merz (1996) Der historische Jesus. Det gælder om at forstå Jesus i hans historiske kontekst. Plausibilitetskriteriet; hvad vi siger om den historiske Jesus, må kunne indpasses overbevisende i Jesus´ historiske kontekst. (Tidligere, f eks Bultmann: Differenskriteriet; forskel, resultatet af en subtraktion: Ægte Jesus var alt, hvad der adskilte ham fra den samtidige jødedom eller den umiddelbart efterfølgende kristendom ) se Jervel s.41 (Jacob Jervel: Den historiske Jesus, Forlaget Land og Kirke, Oslo 1962. E.P. Sanders (1985, 1993), historiker af alment humanvidenskabeligt tilsnit; afdække Jesus´ kontekst og indplacere Jesus i den. Også plausibilitet. Jesu kontekst var først og fremmest jødisk. John P. Meyer er katolik. Sanders og Meyer fokuserer ensidigt på den historiske Jesus og giver udtrykkelig afkald på at bruge det Jesusbillede, de ender med, i nogen som helst aktualiserende sammenhæng. Men dermed har de også kappet dén (?) teologiske interesse fra , der netop ofte har resulteret i den fundamentalistiske kortslutning; at man med vold og magt vil forankre sin egen optagethed af bestemte dele af Jesus-historien hos den historiske Jesus selv. Villy Sørensen (1992-93): Alle vil helst finde, hvad de søger Kildesituationen sætter grænser for, med hvilken sikkerhed man overhovedet kan sige noget historisk holdbart om Jesus. N.T. Wright (1996) ; tvivlsom! |
Den
historiske Jesus TEP (s. 38) kalder det en moderne rekonstruktion, som baserer sig på det tilgængelige kildemateriale samt på den moderne forskers verdensforståelse og forestillingsevne. Et sammenhængende billede. Bilde 2001 (s. 18f) taler om at danne billeder af fortiden, foretage en rekonstruktion af fortiden. Det videnskabelige arbejde med fortiden kan sammenlignes med den proces, der foregår under en retssag. Det er dommerens opgave at fælde en dom om, hvad der efter hans bedste skøn virkelig har fundet sted. Da jeg har arbejdet med det ny testamente lige så længe, jeg han huske, og da jeg har interesseret mig for Jesus i over 40 år, tillader jeg mig at danne et billede af Jesus som jeg ser ham bag Det ny Testamentes ofte noget farvede og fantasirige beretninger. Kilder uden for Det ny Testamente tillægger jeg ikke nogen betydning. Hvis ikke man ad denne vej kan nå frem til en rimelig forståelse af den virkelige Jesus, så anser jeg det for håbløst for ikke at sige umuligt. Mit billlede af den virkelige Jesus kan beskrives som et hus med 4 søjler og med tag over. Huset med
de fire søjler - og taget 1.søjle. Det er overvejende sandsynligt, at Jesus har helbredt folk for deres sygdomme. Ja, det er nok det, vi kan være mest sikker på. Og det tyder på, at han helbredte folk ved at uddrive de dæmoner, som havde taget magten over de pågældende mennesker og havde gjort dem syge. 2. søjle. Jesus prædikede
Guds evangelium, det glædelige budskab, at Guds
rige er kommet nær. Det er altså lige op over, at Gud
vil tage magten på jorden, som han har den i himmelen. I den forbindelse
har der været mange fantasier om, hvilken rolle Jesus har tiltænkt
sig selv i den forbindelse. Om han har anset sig selv for Messias, Menneskesønnen
eller lignende. Der er for mig at se intet, der tyder på, at der
er brug for andre konger,
Messiasser eller lignende i Guds rige end Gud selv. På den anden
side blev det ikke til noget med det rige, hverken før eller efter
Jesu død. 3. søjle. Jesus gav folk etisk/moralske
anvisninger om mange forhold. Flere af Jesu anvisninger minder om den
jødiske traditions udvidelse af Moseloven, så det daglige
liv skal leves i en tilstand af kultisk renhed, der svarer til den, der
gjaldt for præsterne, når de gjorde tjeneste i templet i Jerusalem.
Måske har Jesus opfattet Guds rige som et tempel, hvor man kun kan
gå ind, hvis man er ren ikke bare fysisk men også i moralsk
henseende. 4. søjle. Jesus døde på et kors dømt af den romerske besættelsesmagt som en simpel forbryder af den offenlige orden. Jesus var altså et rigtigt menneske. Man korsfæster ikke guder eller gudesønner el. lign. - men mennesker. Og hvis Jesus ikke var et rigtigt menneske, så var hans lidelse og død ikke ægte, men en forestilling, et show. Og så kan hans lidelse og død ikke få nogen betydning for os. Og så er der ikke noget håb for os. 5. Taget over den bygning, som vi kalder den historiske Jesus, er hans opstandelse - eller det, at han er blevet set af mange efter, at han er død. Det tolkes af de kristne som tegn på, at Jesus af Gud er bestemt til at være den lovede frelser, Messias eller lign. Vi har altså
et hus med tag og uden vægge. Dem må man selv sætte
op enhver efter eget skøn.
Se også mine betragtninger over forsøg på at finde den historiske Jesus i |
|
Det
mere fantasifulde: Richard Horsley (1985/87): Jesus talsmand for ikke-vold og folkelig modstand mod undertrykkelse. Han finder det, han gerne vil finde, fordi han så kan bruge det i en nutidig kontekst. Burton Mack: (1988): Jesus i en hellenistisk kontekst. Jesus nærmest en kynisk vandrerfilosof. John Dominic Crossan (1991): Jesus har et alternativt socialt program. ---- Det bedste, jeg har set indtil nu om den historiske Jesus og kristendommens tilblivelse er Per Bildes bog: En religion bliver til, Forlaget Anis 2001; Bilde 2001. |
||
Det
hele startede først for alvor med H. S: Reimarus
(1694-1768), dvs. det var Lessing, som efter Reimarus død udgav hans
radikalt rationalistiske fortolkninger af Det nye Testamente. Man må
skelne mellem, hvad der står her om Jesus og hvad han virkelig i sit
liv havde sagt og gjort. Den 1. jagt på den historiske Jesus gik for alvor i gang med D. F. Strauss (1808-74) hovedværk: Das Leben Jesu 1-2 (1835). Det er Jesu mytiske iklædning i Det nye Testamente, man skal have væk, så man kan nå til den virkelige Jesus, som "viste sig" at være helt moderne - dengang, både i livsførelse og tankegang. Det er jo altid vigtigt, at Jesus passer til tiden og tidens tankegang - også idag, eller hvad? Den første jagt på den
historiske Jesus i den 2. halvdel af det 19. årh. kaldes Jesu-liv-forskningen
og den falder sammen med den periode i teologihistorien, man kalder liberalteologien. Jeg har desværre ikke noget af Schweitzer. Men
jeg studerede hans bog under mit ophold i Strasbourg, hvor jeg boede på
"Stiftet",
hvor også Schweitzer skal have boet og skrevet sin bog. Albert Schweitzers nekrolog over Jesu-liv-forskningen
blev siden oversat til engelsk med titlen: The Quest of the Historical
Jesus (1954). Ved gravlæggelsen fik Jesu-liv-forskningen altså
også et navn: Efter 50 års ørkenvandring med især
Bultmans såkaldte afmytologisering kom Ifølge
TEP står vi midt i den 3. jagt på den historiske
Jesus. |
||